Amortyzatory w Skodach – modele nowego i starego typu

Cze 27th, 2019 | Przez | Kategoria: Newsy

Każdy samochód, zarówno ten przeznaczony do jazdy miejskiej, jak i pojazd terenowy, posiada amortyzatory. Niemniej jednak obecnie na rynku dostępnych jest wiele rodzajów amortyzatorów, przeznaczonych do odmiennych pojazdów. Przyjrzymy się bliżej najpopularniejszym rodzajom tych elementów i wskażemy na główne różnice między nimi.

Oleje starego i nowego typu

Popularny jest podział amortyzatorów na podzespoły nowego i starego typu. Dawniej w większości pojazdów instalowano amortyzatory hydrauliczne. Te części starego typu wypełnia olej hydrauliczny, który odpowiada za tłumienie wstrząsów. Nowsze amortyzatory, które zwykle są skuteczniejsze, to amortyzatory gazowe. W tym przypadku najważniejszym wypełniaczem komór jest gaz – azot. Niemniej jednak należy zaznaczyć, iż nazywanie elementów tego typu amortyzatorami gazowymi jest pewnym uproszczeniem. Rzecz w tym, iż znajduje się w nich również olej, który od gazu oddziela przegroda.

Działanie nowych i starych amortyzatorów

Amortyzatory należą do najważniejszych elementów każdego zawieszenia. Ich skuteczność jest niezbędna, aby jazda była bezpieczna. Warto podkreślić, iż amortyzatory działają nie tylko na wielkich wertepach, ale również podczas jazdy po normalnej jezdni. Przyjrzyjmy się, jakie są różnice w działaniu amortyzatorów olejowych i gazowych.

Do czego służą sprężyny zawieszenia

Amortyzatory olejowe często nazywa się miękkimi. Chodzi tutaj o to, że nie usztywniają one w żaden sposób zawieszenia. Tym samym, o ile jezdnia jest równa, jazda z amortyzatorami tego typu jest wygodniejsza. Ponadto, bardzo rzadko dochodzi do awarii amortyzatorów olejowych. Natomiast nawet jeśli dojdzie do uszkodzenia amortyzatora olejowego, jest to tania część, której zakup nie spowoduje spustoszenia w portfelu. Niestety, charakterystyka amortyzatorów olejowych to nie same zalety. Cechują się one mniejszą skutecznością działania, dłużej reagując na nierówności oraz często nie zapewniając odpowiedniej przyczepności kół. Bez wątpienia pod tymi względami amortyzatory gazowe wypadają o wiele lepiej. Są one przystosowane do szybkiej jazdy, dzięki usztywnieniu zawieszenia. Jednak podczas poruszania się po równej jezdni, komfort jazdy jest w tym przypadku nieco mniejszy. Należy również wskazać na większą awaryjność modeli gazowych.

Jak uniknąć przedwczesnej awarii?

Chcąc uniknąć przedwczesnej konieczności wymiany amortyzatorów, należy po prostu zaopatrzyć się w części wysokiej jakości. Sklep z częściami zawieszenia, w którym planujemy kupić amortyzatory do Skody, powinien zostać przez nas dobrze sprawdzony pod kątem uczciwości. Rzecz w tym, aby mieć pewność, iż kupuje się część oryginalną lub atestowany zamiennik, a nie niskiej jakości podróbkę.

Skomentuj