Skoda Octavia

Mar 5th, 2013 | Przez | Kategoria: Modele

Skoda Octavia to jeden z najpopularniejszych samochodów czeskiego koncernu. Auto należy do klasy pojazdów kompaktowych i produkowane jest nieprzerwanie od 1996 roku.

Skoda Octavia I

Pierwsza generacja Octavii została wprowadzona na rynek końcem 1996 roku. Octavia to pierwszy samochód w historii czeskiego koncernu, który powstał w biurach konstrukcyjnych Volkswagena. Przy produkcji auta skorzystano z płyty podłogowej Volkswagena Golfa czwartej generacji (typ A4 PQ 34). W 1997 roku światło dzienne ujrzała Skoda Octavia w wersji kombi. Dwa lata później przedłużona wersja otrzymała napęd na cztery koła. W 2000 roku auto przeszło facelifting i do oferty wprowadzono wersję RS. Oficjalnie produkcja pierwszej generacji Skody Octavii została zakończona w listopadzie 2010 roku. Łącznie linie produkcyjne opuściło ponad 1,4 mln egzemplarzy tego modelu. W testach zderzeniowych Euro NCAP samochód uzyskał wynik czterech gwiazdek.

Samochód oferowany był w zestawieniu z popularnymi silnikami Volkswagena. Sporym zainteresowaniem cieszyły się zwłaszcza jednostki napędowe zasilane olejem napędowym – wszystkie o pojemności 1,9 litra. Były one dostępne w zakresach mocy od 68 do 131 koni mechanicznych.

Skoda Octavia II

Druga generacja Skody Octavii została stworzona w oparciu płytę podłogową VW A5 PQ 35 znaną z Volkswagena Golfa V. Auto oficjalnie zaprezentowane zostało w 2003 roku, a rok później trafiło do seryjnej produkcji. W 2005 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano odmianę RS, a rok później wersję Scout. Dwa lata później auto zostało poddane zabiegowi faceliftingu. Zmiany dotyczyły głównie przodu auta – powiększono przednie reflektorów, zmieniono zderzak oraz zastosowano nową stylistykę przedniej atrapy chłodnicy.

Auto oferowane było w aż dziesięciu wersjach wyposażeniowych. Podobnie jak w przypadku swojej poprzedniczki, Octavia posiadała popularne silniki znane z koncernu Volkswagena. Zdecydowano się wycofać silnik 2.0 FSI na rzecz 1.8 TSI. Po faceliftingu, który Octavia przeszła w 2007 roku silnik 1.8 TSI został zmodernizowany. Pośród silników diesla rządziły jednostki o pojemności 1.9 litra. Zdecydowana większość z nich spełniała normy spalinowe Euro4. W 2009 roku na rynku pojawiła się Octavia z silnikiem 1.6 TDI CR DPF zastępując tym samym wysłużone 1.9 TDI. Jednostka ta spełniała normy spalinowe Euro5 dzięki zastosowaniu filtru cząstek stałych oraz wprowadzeniu bezpośredniego wtrysku paliwa PCR2 (Piezo-Common Rail). W Indiach samochód oferowany jest jako Skoda Laura.

Skoda Octavia III

Skoda Octavia III została oficjalnie zaprezentowana dokładnie 11 grudnia 2012 roku, a już sześć dni później rozpoczęto jej seryjną produkcję. Auto tradycyjnie powstało w oparciu o płytę podłogową koncernu Volkswagen (MQB). W porównaniu do poprzedniej generacji modelu auto urosło w każdym kierunku. Co ciekawe zwiększenie gabarytów nie przełożyło się na zwiększenie masy całkowitej pojazdu. Wręcz przeciwnie – auto schudło o 102 kg.

Najpierw auto trafiło do sprzedaży na rynku czeskim – miało to miejsce w styczniu 2013 roku. Miesiąc później samochód dostępny był w salonach niemieckich, a w marcu poznaliśmy ceny Skody Octavii III przeznaczonej na polski rynek motoryzacyjny. Podczas zbliżającego się Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie światło dzienne ma ujrzeć Skoda Octavia w odmianie nadwozia kombi. Samochód obecnie dostępny jest w trzech wersjach wyposażeniowych – Active, Ambition oraz Elegance. W Polsce najtańsza odmiana Skody Octavii kosztuje 59 500 zł.

Skoda Octavia – opinie

Skoda Octavia jest jednym z najchętniej wybieranych modelów czeskiego koncernu, również w Polsce. Dzięki eleganckiej linii nadwozia, sporej przestrzeni bagażowej oraz niezawodnym silnikom pochodzącym od Volkswagena samochód jest liderem w swoim segmencie. Dodając do tego komfort podróżowania jaki zapewnia czeskie auto w połączeniu z niewielkimi cenami w porównaniu do konkurencji otrzymujemy odpowiedź czemu dwie pierwsze generacje Octavii sprzedały się w nakładzie 3,7 miliona egzemplarzy.

Tagi: , , , , , , ,

Skomentuj